Help, ik moet mijn bureau briefen
Marjolein Fritschy

Help, ik moet mijn bureau briefen

Als B2B reclamebureau ontvangen we bijna dagelijks briefings. Of het nu gaat om een langlopende multi-channel introductiecampagne of een kleine standwand voor op een beurs – het begint altijd met een briefing.

En de kwaliteit van die briefing is belangrijk! Het zorgt er namelijk voor dat je als B2B bureau de uitgangspunten van je klant goed begrijpt en zo het beste uit een opdracht haalt.

Niet teveel, niet te weinig: precies genoeg!

Hoe zet je ons nu goed aan het werk? Wat moet er allemaal in een briefing staan?

“Niet teveel, want dan kun je kijken waar ze zelf mee komen?”
Tja, dat kan een strategie zijn, maar dan slaan we de plank toch vaak mis.

“Zo uitgebreid mogelijk, zodat je zeker weet dat we niets missen?”
Nou, liever niet eigenlijk! Dat kost ons (en de klant) veel tijd, leidt af van de essentie en ‘de creatieven’ houden hun aandacht er echt niet meer bij.

Klant blij. Wij blij.

De perfecte briefing, wat is dat dan? Bestaat die eigenlijk wel? Jazeker. We hebben klanten die exact aanvoelen welke informatie nodig is om een bureau aan het werk te zetten. Of je kent elkaar al jaren en heb aan één woord genoeg. Dat is fijn, dat versnelt het creatieve proces én zorgt ervoor dat onze voorstellen direct goed vallen, zodat we direct de uitwerking in kunnen. Klant blij. Wij blij.

Je staat er als klant niet alleen voor

We merken dat bedrijven het moeilijk vinden om een goede briefing op te stellen. Dat is ook niet zo raar, als dit niet je dagelijkse werk is. Daarom helpen we je graag op weg door middel van een briefingsformulier. Een handige leidraad voor een heldere en volledige briefing. Eenmaal retour gaan we aan de slag, bijten ons vast in het vraagstuk en verdiepen ons in jouw wereld. Met als resultaat een beknopte debriefing waarin ook onze inzichten in staan. De debriefing is feitelijk een gezamenlijk document van klant en bureau. Is het geaccordeerd, dan kun je het op elk moment in het proces erbij pakken als toetssteen bij de vraag of we nog steeds op de goede weg zitten.

Download het briefingsformulier

Benieuwd naar het formulier? Download het briefingsformulier hier.
Heb je alle onderdelen eenmaal ingevuld, dan ben je al een heel eind op weg naar ‘de perfecte briefing’.

Geschreven door: Marjolein Fritschy