Klaar voor de nieuwe generatie Google Analytics?
Melvin Pulido Galan

/ Klaar voor de nieuwe generatie Google Analytics?

Klaar voor de nieuwe generatie Google Analytics?

In 2019 heeft Google een nieuw datamodel in het leven geroepen; Google Analytics 4. Dit is tot nu toe de grootste update met behoorlijk wat consequenties voor de huidige data. Een overgang die de meeste webbeheerders zo lang mogelijk probeerden uit te stellen, maar het wordt nu hoog tijd om actie te ondernemen. Google heeft namelijk officieel aangekondigd dat Google Analytics 4 per 1 juli 2023 dé nieuwe standaard wordt.

De verschillen

Universal Analytics (UA) is gebouwd in een periode waarbij het meten voornamelijk op desktop verkeer via ‘sessions’ verliep. Dit zijn o.a. ‘Pageviews’, data uitgelezen uit opgeslagen cookies. Inmiddels is dit enorm achterhaald als je kijkt naar snelle ontwikkelingen van diverse devices en software (desktop, smartphones, websites, apps en e-commerce). Daarbij komen er steeds meer veranderingen in vorm van aangescherpte richtlijnen en privacywetten.

Google Analytics 4 (GA4) is dus gebouwd voor diverse platformen met oog voor privacy. Hiervoor zijn cookies niet meer noodzakelijk. GA4 maakt gebruik van een ‘event-driven’ data model en zal jouw website dus op een andere manier meten. ‘Sessions’ en ‘Pageviews’ worden losgelaten en vervangen door een serie ‘events’. Parameters, zoals een scroll door de pagina, geven hierbij extra informatie door aan Google Analytics.

De voordelen

Het nieuwe datamodel legt minder focus op website bezoekersaantallen en ‘bounce rates’. Je krijgt in GA4 een betere weerspiegeling van data in de vorm van waardevolle interacties van jouw bezoekers. Zo kun je nauwkeuriger de ‘engagement’ van de website meten, door bezoekers aan bepaalde voorwaarden te laten voldoen. Dat levert betere rapportages op waardoor je data makkelijker kunt interpreteren. Mits je conversies juist hebt ingericht. Die kun je namelijk zelf bepalen en instellen.

Een handmatige overgang

GA4 is dus een heel ander soort meetinstrument dan het oude vertrouwde UA zoals we die nu kennen. Dat betekent dat Google deze update niet kan uitrollen zoals voorgaande updates. Hiervoor moet je als (webbeheerder) zelf aan de slag.

Overstappen is niet per direct nodig, maar ons advies is wel om deze zo snel mogelijk te implementeren! Je zal namelijk de nieuwe technieken van GA4 moeten leren kennen en ook de interface kost even tijd om aan te wennen. Uiteindelijk zal de UA data verloren gaan. Google belooft dat deze data minimaal een half jaar na uitfaseren van UA inzichtelijk zal blijven.

Gelukkig kun je GA4 naast UA laten draaien. Hierdoor kun je alvast wennen aan GA4, bouwen van historische data voor 31 juli 2023 en zien of de nieuwe implementatie goed verloopt. Hoe eerder je met de overgang start hoe beter!

Hulp nodig bij overstappen op GA4?

Wil je meer weten over het implementeren van GA4 op je website? Advies om nauwkeuriger de ‘engagement’ van je website te kunnen meten? En welke rol een B2B marketing bureau hierbij kan spelen? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door: Melvin Pulido Galan