De weg naar effectieve, geïntegreerde marketing

Door Sander Huisman

Jamie Turner op Copernica Summit 2013

Na het bezoeken van de 'Copernica partner ochtend' van de Copernica Summit 2013 in de jaarbeurs te Utrecht is er een spreker geweest die er wat mij betreft uit sprong: Jamie Turner. Deze digitale marketing professional (grondlegger en CEO van 60 second marketer) is een veel gevraagde spreker, schrijver en blogger. Bij CNN is hij regelmatig te gast om zaken op het gebied van social en mobile uit te leggen.

De presentatie van Jamie Turner ging over het optimaliseren van de effectiviteit van je marketing inspanningen. Eigenlijk was de inhoud van zijn presentatie helemaal niet verrassend. Hij had het niet over vernieuwende, innovatieve technieken op marketing gebied. Het ging over welke keuzes je zou moeten maken als bureau of marketeer. Moet je elke nieuwe hype op marketing gebied gelijk achterna rennen? (social, mobile en what’s next…?)

Cross channel marketing

Zijn antwoord was ‘Nee’. In een zeer overtuigend verhaal maakte hij duidelijk dat je alle marketing-kanalen moet inzetten. Want cross channel marketing levert de meest effectieve marketing en optimale branding op. Je bereikt je publiek op diverse plaatsen, tijden en op verschillende momenten tijdens de customer lifecycle. Ontwikkel je daarom in de breedte, was zijn boodschap, wordt een generalist in plaats van een specialist.

Jamie Turner deed zijn verhaal uit de doeken aan de hand van de door hem ontwikkelde SHIFT-methode.

  • Silver bullets don’t exist
  • Horizontal is better than vertical
  • Innovate, don’t replicate
  • Fall in love with your customers, not your product or service
  • Test your way to succes

SHIFT naar succes

Silver bullets don’t exist
Er is geen enkel kanaal dat je succesvol kan maken. Dus focus niet alleen op social. Of op mobile. Of e-mailmarketing. Maar zorg voor een uitgebalanceerde wheel of marketing. Wees actief op zo veel mogelijk ‘spaken’ zodat je een zo groot mogelijk, rond wiel krijgt. Ronde wielen rijden het meest efficient 😉

wheel of marketing

Horizontal is better than vertical
Wees een generalist, geen specialist. (Digitale) marketing bestaat uit zoveel facetten. Door een paar middelen of technieken te kiezen en je daarin te specialiseren laat je mogelijk cruciale kanalen links liggen. Probeer geleidelijk horizontaal te groeien.

Innovate, don’t replicate
Zorg dat je uniek bent, innoveer. Doe niet precies hetzelfde als een ander, maar onderscheid jezelf van de rest.

Fall in love with your customers, not your product or service
Denk vanuit je publiek. Hoe kijken zij naar je product of dienst? Koppel een van de volgende emotionele triggers aan een ‘feit’ van je merk. Sex, hebzucht, angst, zelfontplooiing, liefde, betere gezondheid, trots, langlevendheid, exclusiviteit, roem, onzekerheid, twijfel, schuldgevoel, etc.

Test your way to succes
En tot slot, zorg dat je alles test en meet om steeds weer door te kunnen ontwikkelen en te verbeteren.

Gewoon doen

Zoals gezegd, eigenlijk niets nieuws onder de zon. ‘Gewoon’ een geïntegreerde marketing aanpak. Zelfs een paar hele grote, open deuren in de presentatie van Jamie Turner. Maar toch… om die cross channel marketing strategie goed op te zetten klinkt eenvoudiger dan het is. Zeker als je een beperkt budget en capaciteit hebt.

Voor mij was deze presentatie een bevestiging dat goed uitgevoerde, geïntegreerde marketing effectief is. Maar vooral ook een motivatie om de onderdelen uit de SHIFT-methode toe te passen. Het lijkt zo eenvoudig in zijn presentatie. Misschien is het dat eigenlijk ook wel… Aan de slag!

 

Bekijk een video van Jamie Turner over de SHIFT-methode:

Nieuwsgierig naar meer? Jamie Turner is co-auteur van de volgende boeken:

  • Go Mobile
  • How to Make Money with Social Media

Bekijk deze boeken en meer op Amazon