Hybride evenement: creëer een online buzz

Door Maarten Jansen

Een zaal huren, een spreker contracteren, uitnodigingen versturen, vlaggetjes in de kaasblokjes prikken en ons event kan van start gaan. Op de dag zelf zien we verschillende deelnemers met hun smartphones in de weer. Achteraf lezen we hun tweets, check-ins en LinkedIn Updates wel terug, daar hebben we nu geen tijd voor… Althans, zo ging dat voorheen.

Traditioneel wordt hybride

Tegenwoordig zijn hybride evenementen sterk in opkomst. Hierbij wordt een online component toegevoegd aan het offline evenement. Om zo een doelgroep te bereiken die veel groter is dan uitsluitend de deelnemers in de zaal. Hybride evenementen worden fysiek bezocht, maar virtuele deelnemers kijken en luisteren ook mee vanaf hun werkplek, thuis of onderweg. Via streaming video wordt het evenement ‘uitgezonden’ op internet. Op Twitter worden vragen gesteld door de virtuele deelnemers, met gebruik van de officiële event hashtag. De meeste vragen worden beantwoord door de moderator, een selectie van vragen wordt voorgelegd aan de (keynote) sprekers. In de pauzes worden er interviews gehouden of vooraf opgenomen video’s uitgezonden. De belevenis van de virtuele deelnemers moet minstens net zo compleet en bijzonder zijn als die van de deelnemers ter plaatse.

Toenemende interesse onder klanten

Ook onder klanten van Lemm en Ten Haaf merken we toenemende interesse in hybride evenementen. Voor diverse bedrijven zijn er inmiddels evenementen in voorbereiding waarin virtuele componenten een rol spelen. Lemm en Ten Haaf werkt hierbij nauw samen met DDG, een partner met veel ervaring op het gebied van eventontwikkeling en -organisatie.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een hybride evenement voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.