Lemm en Ten Haaf 20 jaar!

Door Hans Lemm

Deze maand bestaat Lemm en Ten Haaf 20 jaar. 20 jaar Quicho en Hans door dik en dun. 20 jaar één familie, ook al zwermen de neefjes en nichtjes regelmatig uit en komen er nieuwe loten bij. 20 jaar samen optrekken met elkaar, met onze kinderen, met klanten – of liever hechte relaties (de klik is essentieel). En vooral ook 20 jaar lol.

Rokin: het begin

Rond negenen plaatsnemen in een soort van rokerige bezemkast aan het Rokin – je moet als startende ondernemer wel een sjiek adres op je briefpapier hebben. Letters, woorden, zinnen op je Macintosh ED inrammen. Zetwerk controleren. Om 12 uur lunchen. Partneroverleg met Quicho. Om de brei aan onderlinge offertes, facturen en dito begeleidende commentaren een halt toe te roepen, hebben we besloten onze krachten te bundelen. Twee uur later terug op het hoofdkantoor (‘Lemm en Ten Haaf Worldwide)’. Hoog klantbezoek, andere zelfstandigen die faken dat ze bij ons in dienst zijn (‘Mijnheer Ten Haaf, is het goed als ik een half uurtje eerder wegga vandaag?’) Nog een uurtje geconcentreerd werken, brieven posten (ja, ja) en de dag zit erop. Het leven is overzichtelijk. En dat blijft het ook in de jaren daarna.

Sloterdijk: wijze les

Na een klein half jaar zijn we ineens onderdeel van een grafische groep. Net nadat we onze nieuwe lease-BMW’s hebben besteld (graag open dak en doe maar van dat witte leer), ontvluchten we het gloednieuwe pand in Sloterdijk vanwege een beslaglegging. De zekerheid die we bij deze mastodont dachten te vinden, blijkt een illusie. Een goede les.

Herengracht: Dell

Met overbuurman Dell (campagneslogan: ‘Who the hell is Dell?’) als nieuwe klant in onze broekzak vestigen we ons aan de Herengracht (briefpapier!) — de Gouden Bocht binnen bereik! Van creatief team tot heus internationaal bureau. Er komen mensen in dienst, er vertrekken er weer. Functioneringsgesprekken, daar zijn we nooit sterk in geweest (‘Quicho, ik moet plots naar de tandarts, doe jij dat even?’) Reclame bestaat uit het bedenken van Het Idee. Geen minuut gaat voorbij of we zijn ermee bezig – een virtuele legpuzzel die ons volkomen in de ban houdt. En passen alle stukjes in elkaar, dan maken we daar een advertentie, poster of commercial van, waar we weken heel erg zoet mee zijn.

Prinsengracht: Van Lanschot

We verhuizen hogerop – naar de Prinsengracht, boven de wervelende klanken van vleugelspecialist Cristofori. Met onze voor de deur liggende bedrijfsboot varen we prospect Van Lanschot veilige haven binnen. Het nieuwe belastingplan (2000) betekent voor ons in elk geval veel goeds.

Anthony Fokkerweg: B2B

Van allround bureau naar B2B-specialist. Zakelijke communicatie ligt ons goed. Complexe materie helder over het voetlicht brengen. We trekken de kabels van Draka binnen. De afdeling online krijgt vorm. We toetsen ons werk aan de eisen van KEMA Quality, het latere DEKRA. We hebben op kleine schaal naam gemaakt en verhuizen naar het praktische De Schinkel (het postadres wordt minder belangrijk). Hier verheugen we ons op de komende 20 jaar. Met het inzicht dat reclame ontzettend belangrijk is, maar dat we daarnaast veel lol willen hebben.