Persoonlijke advertenties binnen een internet zonder cookies
Juliën L’Ortye

Persoonlijke advertenties binnen een internet zonder cookies

Een cookiefree internet. Het klinkt als de nachtmerrie van iedere (online) marketeer. Want: hoe kun je nog gepersonaliseerde advertenties aanbieden als je niet meer de beschikking hebt over de big data die met behulp van cookies verzameld wordt?

Opheffen van third party cookies

Toch is een internet zonder cookies wel de toekomst, zo lijkt het. Google heeft aangekondigd de mogelijkheid voor het plaatsen van third party cookies te gaan opheffen in haar eigen browser Chrome, goed voor 70% van het webverkeer. Een bijzondere stap voor de techgigant, aangezien haar verdienmodel grotendeels is gestoeld op het verzamelen van data. Ook Mozilla, bekend van browser Firefox, heeft een tijd geleden besloten tot het blokkeren van cookies die afkomstig zijn van derden.

En dat kan problematisch zijn voor online marketeers die bezig zijn met het overtuigen van hun (potentiële) doelgroep op het internet. Toch betekent een internet zonder cookies van derden niet dat je eventuele leads minder goed kunt targeten. Het vergt alleen wel een andere aanpak.

De touwtjes in handen

Om te beginnen is het belangrijk om zelf de touwtjes in handen te houden wat betreft het verzamelen van de (juiste) data. Dat begint onder meer bij het opbouwen van een (online) relatie met je doelgroep. Als je bezoekers bekend zijn met jouw merk en uitingen, dan zijn ze sneller geneigd om de cookies die je zélf op jouw website plaatst, te accepteren. Op die manier kun je, naast de noodzakelijke data, ook interessante informatie vergaren die je in de toekomst kan helpen om ze op de juiste manier te (re)targeten.

Creatief met data

Bovendien kun je prima zonder de cookies van derden. Persoonlijke informatie valt ook op een andere manier te achterhalen. Zo kun je met ‘eigen’ cookies bijvoorbeeld bepalen welke pagina’s iemand in het verleden binnen jouw site heeft bezocht, waar hij/zij is blijven hangen en (dus) waar deze bezoeker in geïnteresseerd is. Vervolgens kun je hem of haar op basis van die data targeten, en zo weer (terug) naar je website lokken.

Contextual targeting

Ook kun je gebruik maken van contextual advertising. Daarbij toon je op basis van verschillende (zelf) verzamelde data een specifieke boodschap die past binnen de context van een webpagina. Die boodschap sluit aan op hetgeen de bezoeker naar op zoek is. Daarover in een volgend blog meer…

Data verzamelen

Het benutten van de zogeheten first-party data wordt steeds belangrijker. Die data kun je verzamelen in een Customer Data Platform (CDP). Vooral media(bedrijven) zoals kranten en online magazines spelen goed op deze trend in, niet in de laatste plaats omdat zij voor het overgrote deel afhankelijk zijn van adverteerders.

Meer weten?

Het einde van third party cookies betekent dus – gelukkig – niet dat je je bezoekers geen persoonlijke ervaring meer op je website aan kunt bieden. Het vergt echter wel een andere mindset. Wil je hier meer over weten of het bereiken van je potentiële leads simpelweg uit handen geven? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door: Juliën L’Ortye