Het belang van persoonlijke communicatie (P2P)
Juliën L’Ortye

Het belang van persoonlijke communicatie (P2P)

Wanneer de meeste communicatie via digitale kanalen verloopt, is het makkelijk om te vergeten dat je als bedrijf tegen (en mét) mensen praat. Geen business-to-business (B2B) dus, maar business-to-person (B2P). Of als je het heel sec bekijkt: person-to-person (P2P). Deze blog wordt tenslotte niet geschreven met behulp van AI – was het maar zo’n feest – maar door iemand van vlees en bloed. Ook een persoon dus.

Een persoonlijke benadering in een paar stappen

De decision maker (DMU) die je als marketeer (bedrijf) probeert te bereiken en te overtuigen is tenslotte ook een persoon. Die trek je niet over de drempel met standaard teksten en holle frasen, daar is een persoonlijke benadering voor nodig. En wel als volgt:

  • Persona’s maken: bepaal wie je doelgroep is. Dat loopt uiteen van hele basale kenmerken (leeftijd, geslacht, opleiding) tot meer diepgaande informatie (wat interesseert ze (niet), wat drijft ze, enzovoorts).
  • Content bepalen: je weet wie je doelgroep is, dus nu kun je gaan bedenken hoe je ze raakt. Wat triggert ze, waar worden ze blij van en – nog beter – wat lost hun problemen op?
  • Conversie vaststellen: voordat je van start kan, is het van belang om te bepalen wat je precies wil bereiken. Puur engagement? Gegevens verzamelen? Leads genereren? Op basis hiervan bepaal je de call-to-action van je content.
  • Engagement: ready-set-go. Je hebt je verhaal gedeeld, tijd om te monitoren wat het oplevert. Hoe je dat doet, is dus afhankelijk van je gewenste conversie.

Conversie is key

Het kan best een keer voorkomen dat het oorverdovend stil blijft nadat je je content geplaatst hebt. Zonde, maar geen man overboord. Tenslotte: converteren kun je leren. Het is in de meeste gevallen een kwestie van trial & error. Af en toe een misser hoort daarbij.

In de ideale situatie stem je je content binnen een campagne af per doelgroep. Daarom is het opstellen van persona’s ook zo belangrijk. Daar zijn allerhande methodes voor, van desk research tot aan uitgebreide interviews. Wanneer je bijvoorbeeld DMU’s in verschillende sectoren wil aanspreken, is het essentieel om na te denken over welke boodschap je per sector wil uitdragen. Een voorbeeld daarvan is de campagne die we hebben opgezet voor Neste, met verschillende whitepapers die waren toegespitst op een specifieke sector, zoals transport en bouw.

Natuurlijk gaat het niet altijd alleen maar om degenen die de besluiten nemen binnen een organisatie; prospects kunnen – afhankelijk van je product of dienst – in iedere bedrijfslaag zitten. Dan geldt logischerwijs ook dat je je content op die laag afstemt: een manager spreek je op een andere manier aan dan een werknemer, en bovendien is hij of zij ook gevoeliger voor andere informatie over hetgeen je aanbiedt.

Staar je niet blind op je product of dienst

Probeer je daarom ook niet blind te staren op wat jíj de USP’s van je product of dienst vindt, maar verplaats je in de doelgroep: wat vindt hij of zij nou belangrijk om te weten? Hou daarbij in het achterhoofd hoe je een oplossing kunt bieden voor het probleem dat je doelgroep heeft.

Hulp nodig? Hét B2B reclamebureau van Amsterdam staat voor je klaar

Bij het opzetten van de communicatie van jouw merk, product en/of dienst ga je dus niet over één nacht ijs. Lemm en Ten Haaf helpt je hier dan ook graag bij. Van concept tot creatie, we hebben het allemaal in huis. Neem contact op voor meer informatie.

Geschreven door: Juliën L’Ortye