Van hulppieten tot Black Friday: het EK inhakers – óók voor B2B
Juliën L’Ortye

Van hulppieten tot Black Friday: het EK inhakers – óók voor B2B

We zijn er weer bij, en dat is pri-hi-ma. Zelfs Wolter Kroes haakte in op Oranjes aanwezigheid bij het EK, met (alweer) een nieuwe versie van zijn evergreen Viva Hollandia. Logisch ook, want niets leent zich zo voor een goede (of slechte) inhaker als een internationaal sportevenement. Daarom deze speciale blog, met alles over inhakers.

Sinds een paar jaar wordt tijdens De Beste Social Awards ook een award uitgereikt voor de beste inhaker. Dit jaar stak de winnaar met kop en schouders boven de rest uit: HEMA’s gebbetje met betrekking tot de slecht afgeschermde documenten van toenmalig vicepremier Kajsa Ollongren was dan ook van de buitencategorie.

Inhaker van HEMA

Inhaken als B2B-bedrijf? Natuurlijk!

Toch zijn inhakers – zoals wel vaak gedacht wordt – niet alleen geschikt voor B2C-communicatie. Integendeel, wanneer je er als B2B-organisatie mee komt, is het verrassingseffect en onderscheidend vermogen van je uiting des te groter.

Nieuw personeel werven

Je denkt er misschien niet gelijk aan, maar inhakers kunnen ook (juist!) perfect geschikt zijn voor je arbeidsmarktcommunicatie. Zeker in sectoren waar een chronisch personeelstekort is – en dat zijn er tegenwoordig heel wat – werkt dit soort reclame als een trein. Een bedrijf dat dit goed doorheeft, is spoorwegbeheerder ProRail. Om de urgentie van hun openstaande vacatures duidelijk te maken, besloot het bedrijf in te haken op Sinterklaas met onderstaande advertentie.

Maak een statement

Een ander goed voorbeeld van een sterke B2B-inhaker, is die van AFAS. De ontwikkelaar van bedrijfssoftware stoorde zich duidelijk aan hoe bedrijven tegenwoordig inspringen op Black Friday en kwam met het statement #IkGaOpBlackFriday, compleet met downloadbare banners voor onder meer LinkedIn. Een slimme zet, waarmee ze meeliftten op een sentiment dat breed gedeeld wordt.

Eenvoud troef

Soms is een inhaker zo goed gemaakt, dat er eigenlijk amper tekst bij nodig is. Op de algemene Instagram van Heineken – ze hebben meerdere accounts – tref je zo’n exemplaar aan. Zoals veel inhakers is-ie in feite doodsimpel, maar dan moet je het wel even zien… Bovendien werkt deze social post twee kanten op: zoals bij veel communicatie van Heineken is-ie namelijk geschikt voor zowel B2B als B2C.

Inhaker van Heineken

Vergeet je doelgroep niet

En zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen van succesvolle inhakers. Ze lijken makkelijk (bedacht), en soms is dat ook zo. Toch zijn er genoeg valkuilen die je moet zien te ontwijken. Het sleutelwoord daarbij is relevantie. Hou bij het bedenken van de inhaker altijd je doelgroep in het achterhoofd: sluit het wel aan op wat zij willen en van jou als organisatie verwachten? De ene inhaker is de andere niet – de kans dat je de plank compleet misslaat is dan ook altijd aanwezig.

Neem contact op

Voorkom dat jouw bedrijf zo’n fout maakt en neem contact op! Onze creativiteit staat tot je beschikking.

Geschreven door: Juliën L’Ortye