Wat zoekt een familiebedrijf (in een B2B-bureau)?
Siebe Huizinga

/ Wat zoekt een familiebedrijf (in een B2B-bureau)?

Wat zoekt een familiebedrijf (in een B2B-bureau)?

Familiebedrijven kenmerken zich door persoonlijke aandacht en een gedegen langetermijnvisie. Aspecten waar we ons bij Lemm en Ten Haaf /B2B goed in kunnen vinden. We willen daarom zo goed mogelijk inspelen op de specifieke behoeften van dit soort bedrijven. Maar hoe? HBO-student Joris Weenink gaat zich binnen zijn stage bij Lemm en Ten Haaf hierover buigen.

Joris studeert Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsterdam en zal zich voor Lemm en Ten Haaf verdiepen in onze propositie naar familiebedrijven. Op welke manieren sluit deze (al) aan op hetgeen waar een familiebedrijf tegenaan loopt? En hoe kan dit verbeterd worden? Vragen die terugkomen in het onderzoek dat hij voor zijn eindstage gaat uitvoeren.

De prioriteit bij een vruchtbaar onderzoek

“Natuurlijk wil je je opleiding mooi afsluiten met een scriptie en daarbij een goed resultaat neerzetten”, vertelt Joris. “Maar mijn prioriteit ligt bij het doen van een nuttig onderzoek, waar Lemm en Ten Haaf ook iets aan heeft. Ik wil erachter komen hoe familiebedrijven het bureau zien, en hoe we daar het beste op kunnen inspelen. Uit zulke vragen haal ik zelf ook de meeste voldoening.”

Langetermijnrelaties en nauwe samenwerking

Zo blijkt uit onderzoek van EY dat familiebedrijven nog onvoldoende gebruik maken van het stempel dat zij (als familiebedrijf) hebben. Joris: “Mensen associëren familiebedrijven vaak met warmte, passie en kwaliteit. Daar spelen de bedrijven in kwestie nog onvoldoende op in.” Hoe dat komt, wil Joris achterhalen aan de hand van een tiental interviews die hij met verschillende DMU’s binnen familiebedrijven in uiteenlopende branches gaat houden. “Daarnaast wil ik onderzoeken wat zij belangrijk vinden in een zakelijke relatie.”

Interessante inzichten

Mede dankzij zijn brede oriëntatie, theoretische kennis en tal van bestudeerde casussen, verwacht Joris tot interessante inzichten te komen. “De laatste anderhalf jaar heb ik echt geleerd om goed onderzoek te doen en de juiste verbanden te (kunnen) leggen. Bovendien heb ik al de nodige kennis opgedaan vanuit het bedrijfsleven, dus ik verwacht een mooi, valide onderzoek op te kunnen stellen.”

Op zoek naar motieven

De diepte-interviews die Joris van plan is te houden, focussen zich op de motieven van familiebedrijven. “Alleen met zulke interviews kun je doorvragen naar wat hen beweegt en bepalen of de antwoorden wel overeenkomen met de onderzoeken die voorhanden zijn. Bovendien wil ik achterhalen of de uitkomst aansluit op de huidige propositie van Lemm en Ten Haaf.”

Geschreven door: Siebe Huizinga