Weg met de traditionele pitch?
Hans Lemm

/ Weg met de traditionele pitch?

Weg met de traditionele pitch?

De pitch-aanvraag is binnen. Het hele bureau in rep en roer, met die dikke worst die voor onze neus hangt. De tijd die we krijgen is wel wat krap. Helemaal als het werk voor deze pitch om ieders drukke programma heen gepland moet worden. Maar hij ruikt wel èrg lekker. Die worst.

Met man en macht gaan we aan de slag. Pizza’s worden afgewisseld met shoarma en sushi – eigenlijk best gezellig. Dit is toch de reclamedynamiek waar we van houden? Alleen dan wel zonder het bijhorende grote geld, deze challenge is onbetaald; ‘helaas’, werd er nog invoelend bij gezegd.

De presentatie

Onze ‘slimme’ vragen naar aanleiding van de briefing krijgen we keurig beantwoord met in cc de andere deelnemende B2B bureaus. Onze spitsvondigheid en sturende opmerkingen worden zo klinisch gedeeld met de concurrentie. Hadden we dat geweten, dan waren we vooralsnog wat minder scherp uit de hoek gekomen.

Maar eindelijk is het dan zover; in de korte tijd die ons gegeven is – we vermoeden opnieuw een ‘helaas’ – geven we een knallende presentatie en nemen zelfverzekerd afscheid. Tot snel!

Na 7 dagen

Na 10 dagen (!) had de stem aan de andere kant van de lijn niet enthousiaster kunnen klinken; hoe was dat niet geweest als we wèl eerste waren geworden? Goede tweede, wat ons betreft een contradictio in terminus. Maar niet getreurd, we staan in elk geval bovenaan de lijst, mocht het met het gekozen B2B bureau niet goed uitpakken. Tja.

Scrummen is het nieuwe pitchen

Misschien moeten we het voortaan anders doen. En gaan we alleen nog maar scrummen. Wablief? Ja, scrummen: klant en bureau samen aan tafel om in een brainstormsessie het communicatie-vraagstuk aan te pakken. Op basis van een korte intake bereiden we deze sessie voor, en komen we met een keur aan ongefilterde ideeën met de klant waar we met zijn allen over sparren. Wij zitten lekker in onze kracht, het bedrijf ervaart hoe we samenwerken, en dat (nog) zonder het juk van een financiële relatie. Dat geeft vrijheid en waardering. En dat voelt bijzonder prettig.

B2B Scrum

Scrummen in plaats van pitchen. Dat doen we voortaan met alle plezier en helemaal vrijblijvend. Niet met iedereen, en wèl op onze voorwaarden. Hoe lekker voelt dat?

pitch

Geschreven door: Hans Lemm