Doorbreek de muur tussen recruitment en marketing
Sander Huisman

Doorbreek de muur tussen recruitment en marketing!

En zet jezelf op de kaart als werkgever.

De arbeidsmarkt blijft bijzonder krap. In steeds meer sectoren hebben werkgevers last van personeelstekorten. Werkgevers zeggen dat ze bij bijna de helft van de vacatures moeite hebben om geschikt personeel te vinden. Vooral in techniek, zorg en IT is het lastig, maar nu ervaren zelfs overheid, juridische sector en sales dat het vinden van de juiste mensen moeizaam gaat. Gelukkig zijn er manieren om niet ten onder te gaan in deze war for talent.

Bedrijven met sterke persoonlijkheden zijn het meest krachtig. Denk aan namen als Google en Coolblue, zij trekken nieuw talent aan door wie zij zijn en waar zij voor staan. Volgens LinkedIn geven bedrijven met sterke employer brands gemiddeld 43 procent minder uit per aangenomen sollicitant, vergeleken met concurrenten. In plaats van veel geld te investeren in advertentiecampagnes plukken deze bedrijven de vruchten van hun aantrekkelijke werkgeversmerk.

Marketing en recruitment

Een dergelijke reputatie krijg je door je te onderscheiden van andere partijen en duidelijk te maken waar de kracht van je organisatie zit. Opvallen doe je met behulp van creatieve recruitment-campagnes, die overigens niet veel hoeven te kosten. Een succesvolle campagne begint bij een goede samenwerking tussen HR en marketing. Traditioneel gezien zijn dit twee losse silo’s, maar beide vakgebieden streven naar interactie met de doelgroep en conversies. Arbeidsmarktcommunicatie en branding zijn een gezamenlijk thema. Een creatieve (online) strategie en de inzet van datagedreven marketingtechnologieën maken recruitment-campagnes tot een succes. Recruitment en marketing kruipen steeds meer naar elkaar toe. Bij HR wordt er gesproken over ‘employer brand’ en bij marketing over ‘branding’. Maar beide vakgebieden streven naar interactie met de doelgroep en conversies. Op de huidige arbeidsmarkt is de kandidaat jouw klant. Vertel dus welke waarde je biedt.

Creatieve recruitment campagnes

De basis is dus een sterke identiteit en het creëren van een plek waar mensen graag willen werken. De volgende stap is dit bekendmaken aan de buitenwereld. Dit is waar HR en marketing of PR samenkomen. Kijk dus verder dan de usual suspects zoals recruitmentbureaus en vacaturesites. Een creatief idee of afwijkende campagne die stof doet opwaaien, werkt verbluffend goed voor je employer brand. Concreet? Denk aan creatieve campagnes die veel publiciteit opleveren en laten zien waar je bedrijf voor staat. Dit deed IT-bedrijf Pink Elephant bijvoorbeeld. Wie bij het bedrijf komt werken, krijgt een adellijke titel. Door kleine stukjes grond in de Schotse Hooglanden te kopen op naam van de nieuwe medewerkers, mogen zij zich vanaf dat moment Lord of Lady van Glencoe noemen. Zoek je internationaal talent? Attendeer bijvoorbeeld met behulp van digital billboards op Schiphol internationale reizigers op werken in Nederland.

E-recruitment

Voor diverse bedrijven, zowel in B2B als Health, heeft Lemm en Ten Haaf/B2B creatieve strategieën en campagnes opgetuigd. Een strategie gebaseerd op creatieve content – met bijvoorbeeld video als basis! – kan veel doen. Door deze content slim weg te zetten via paid, owned en earned media bereik je veel kandidaten – zeker wanneer je online advertising en sociale media inzet om gericht bepaalde doelgroepen te targetten. Want daarmee bereik je niet alleen meer potentiële kandidaten, je werft vaak ook nog eens betere kandidaten tegen lagere kosten omdat je kunt adverteren op basis van views of clicks. Voor DEKRA Nederland lanceerde Lemm en Ten Haaf/B2B de online recruitment-campagne ‘A-werkgever’, waarbij we specifieke functieprofielen benaderen via Google Display, LinkedIn, Facebook en Instagram.

Wat zijn je waarden?

Je kunt de corporate values van je organisatie in de campagne naar voren laten komen, maar nog beter is het om de ‘werken bij’-waarden op te nemen. Voor sollicitanten is het prettig om te lezen of zien hoe de day-to-day job eruit zal zien en hoe de waarden van het bedrijf hierin verweven zijn. Laat mensen aan het woord – en doe dit op een manier die ook laat zien dat het leuk is om bij je te werken. Wil je millennials werven? Houd dan rekening met de waarden die bij deze specifieke groep kandidaten doorgaans een snaar raken: groen, duurzaam, zingeving, maatschappelijke impact.

Candidate experience

Verderop in het proces, tijdens de recruitment-procedure, is het overigens raadzaam om goed na te denken over de ‘candidate experience’. Dat kan vaak anders. Slimmer. Beter. Zoek je sollicitanten voor je bouwonderneming? Nodig hen dan niet uit op het hoofdkantoor, maar laat de gesprekken bijvoorbeeld plaatsvinden op een bouwlocatie. Veel inspirerender.

Met de handen in het haar?

Mocht je er zelf niet uitkomen: bij Lemm en Ten Haaf/B2B gaan we de uitdaging graag met je aan. Een toenemend aantal opdrachtgevers weet ons hiervoor te vinden. Zo hebben we voor recruitment-organisatie HeadFirst eerder een succesvolle campagne gelanceerd om freelance ICT’ers te activeren voor een nieuw digitaal platform voor werving en selectie.

Voor Medux zijn we zowel de corporate website als de ‘Werken bij’-website aan het restylen, inclusief nieuwe content, waaronder interviews met de eigen mensen, fotografie en video. Volledig in lijn met de nieuwe positionering en merkidentiteit.

En tot slot hebben we ook voor diverse recruitmentbureaus zoals Tracks en Legal People gewerkt aan positionering, website en campagnes.

Interesse in de details? Of weten wat je zelf kunt doen? Neem contact met ons op en we bespreken jouw situatie, waarna het grote werven kan beginnen!

Geschreven door: Sander Huisman